سفارش تبلیغ
صبا ویژن
صفحه اصلی پیام‌رسان پارسی بلاگ پست الکترونیک درباره اوقات شرعی
< 1 2 3 4 >

96/9/7
4:0 ع

کاردرمانی کودکان بیش فعال


راههای درمان بیش فعالی در کودکان کدامند ؟

تاثیرات کاردرمانی بر کودکان بیش فعال چیست ؟


بیش فعالی در کودکان معمولا در سنین پیش دبستانی خود را نشان می دهد . بدین ترتیب این اختلال در دوران قبل بلوغ رخ داده و در پسران و دختران متفاوت است .

بیش فعالی یا اختلال adhd   اگر درمان نشود در بزرگسالی منجر به وقوع خطرات تهدید کننده مثل خودکشی می شود کما اینکه نرخ خودکشی در بین این افراد ، پنج برابر بیشتر از افراد عادی است .

نشانه های اختلال بیش فعالی در کودک

1 عموما کودک حواس پرت است .

2 در انجام تکالیف کند و بی توجه است .

 3 تحریک پذیر است و حالت انفجاری دارد .

4 رفتار های تکانشی و هیجانی دارد .

5 در صحبت کردن نوبت را رعایت نمی کند و نمی تواند صبر کند تا دیگری صحبتش تمام شود .

6 رفتار های پرخاشگری و نافرمانی دارد .

 7 در زمینه یادگیری توجه لازم را ندارد بنابراین دچار ضعف تحصیلی است .

کاردرمانگر OT

بسیاری از کاردرمانگرها در مرحله ی اول ، کودک را ارزیابی کرده و پس از تحلیل آن ، از ضعف ها و توانایی های او باخبر می شوند و بر اساس آن فعالیت هایی را به کودک ارائه می دهند .

فعالیت هایی که درمانگر به کودک ارائه می دهد در جهت رفع پرخاشگری و بدست آوردن توجه و تمرکز لازم است .

درمانگر مهارت های دست نویسی را به کودک آموزش میدهد .

کاردرمانگر ، مهارت های اجتماعی کودک را تقویت می کند .

کاردرمانگر ، به طور کامل همه ی فعالیت های سازماندهی ، هماهنگی فیزیکی و توانا شدن در انجام کارهای روزانه را با کودک تمرین می کند .

کاردرمانی جدای از دارو درمانی و رفتار درمانی است و به عنوان بخشی از درمان کودکان بیش فعال و کسانی که مبتلا به عدم تمرکز و ای دی اچ دی هستند ، به کار گرفته می شود .

در صورتی که کودک شما دارای 5مورد از نشانه هایی است که توضیح داده شد ، حتما از طریق مشاوره تلفنی و آنلاین ، با روانشناس و مشاوره متخصص کودک ، مشورت کرده و با کسب راهنمایی های لازم از مرکز مشاوره کودک ، در جهت درمان کودک خود اقدام فرمایید .


96/9/7
4:0 ع

دیر حرف زدن کودک


علت دیر حرف زدن کودک چیست ؟

راههای تقویت زبان کودک ؟


شنیدن اولین صداها از کودک ، هرچه که باشد برای پدر و مادر و اطرافیان بسیار دلنشین و خوشایند است . رشد فرایند زبانی در کودک ، به یک پروسه ی زمانی مشخص ، احتیاج دارد ؛ که این بازه ی زمانی برای هر کودک ، بسته به عوامل و شرایط مختلف ، متفاوت است . بعضی زودتر زبان باز می کنند و بعضی دیرتر .

علاوه بر آن این حرف زدن در کودکان و سرعت رشد زبانی در بین دختران و پسران نیز فرق دارد . دختران به طور کلی دو سه ماه از پسران در این امر جلوترند و پدیده ی لکنت زبان در پسران بیشتر از دختران است .

روند طبیعی رشد زبانی کودکان :

از تولد تا سه ماهگی : در این بازه کودک از طریق گریه کردن نیاز های خود را اعلام کرده و اینگونه ارتباط برقرار می کند .

از چهار تا هفت ماهگی : یک سری آواهای نامفهوم را ادا می کند و نسبت به اسم خودش واکنش نشان می دهد .

از هشت تا یک سالگی : انواع صداها را باهم ترکیب کرده و مخرج حروف بیشتری را تلفظ می کند و به حرف زدن دیگران دقت دارد .

از یک تا 18 ماهگی : در این مرحله ی زبانی ، کودک ، لغت می گوید و حتی می تواند لغات را باهم ترکیب کند و معنی آن ها می داند .

دو تا سه سالگی : در این سن کودک ، متوجه کلام اطرافیان می شود و در پایان سه سالگی ، معمولا ، می تواند به طور کامل صحبت کند .

از عواملی که باعث دیر حرف زدن کودک می شود :

1 مشکلات شنوایی کودک است که طبیعتا وقتی نتواند صدایی بشنود ، قادر به ادا کردن آن هم نخواهد بود .

2 کودکانی که مبتلا به اختلال اوتیسم هستند ، از ناحیه زبانی دچار مشکلاتی هستند که نمی توانند حرف بزنند .

3 وجود اختلالات و مشکلاتی در سیستم تکلم کودک که به مغز او برمی گردد و کودک را دچار تاخیر زبانی می کند .

از راههای تقویت زبانی کودک ، قصه خواندن برای اوست ، همینطور والدین باید برای کودک وقت گذاشته و پیوسته با او حرف بزنند تا مهارت های زبانی در او تقویت شود .

اگر کودک شما در حدود سه یا چهارماهگی به هیچ صدایی واکنش خاصی نشان نمی دهد و یا صدایی از خود تولید نمی کند و یا در یک سالگی ، حدودا 15 کلمه را نمی تواند بگوید ؛ حتما و الزاما کودک را به متخصص کودک و یا مشاوران گفتار درمانی نشان دهید و یا از طریق مشاوره تلفنی و آنلاین ، مشکلات خود را با مشاوران هیروو مطرح کرده و راهنمایی های لازم را دریافت کنید .

 


96/9/7
12:0 ع

حرف زدن کودک با خودش و درمان آن


دلیل حرف زدن کودک با خودش چیست ؟

آیا کودک شما نیز با خودش حرف میزند ؟


حرف زدن کودک با خودش اتفاقی است که اگر با دقت به آن توجه کنید ، متوجه آن خواهید شد . ممکن است کودک در هنگام بازی کردن با اسباب بازی هایش و یا مرتب کردن اتاق و یا نقاشی کردن ، با خودش حرف بزند . معمولا این اتفاق قبل از زبان باز کردن کودک و شروع حرف زدن او به شکل صحیح ، زیاد اتفاق می افتد . می توان گفت که این حرف زدن مرحله ای از رشد کودک است که به صورت درونی و یا زمزمه می باشد .

دلیل دیگر این اتفاق این است کودک در حال تفکر است و از آنجایی که هنوز فکر کردن بدون کلام را یاد نگرفته است با خودش حرف می زند و یا اصطلاحا بلند بلند فکر می کند .این اتفاق معمولا در سن  3 تا 7 سالگی مشهود است .

همیشه هم این حرف زدن کودک با خودش بد نیست چرا که اولا ؛ این نوع حرف زدن تمرینی است برای گفتار کودک و تقویت آن و ثانیا ؛ گاهی کودک برای حل مسائل خود ، با خودش طرح سوال می کند و خود به آن ها پاسخ می دهد ؛ مثلا عروسک هایم را کجا بزارم ؟ در قفسه ی عروسک ها بگذار .

گاهی کودک در حرف زدن با خودش خلاقیت و ابتکار نشان می دهد ، گاهی به جای چند نفر با خودش حرف میزند . به جای مادر ، پدر و خودش حرف می زند ، برای خودش داستان بافی می کند . توجه شما والدین به این نکات گاهی ، در تربیت فرزند خود و کشف استعدادهای کودک مفید واقع خواهد شد .

در هر حال اگر احساس کردید که حرف زدن کودک با خودش بیش از حد طبیعی است و یا حتی شما والدین خواستید از این حرف زدن کودک پی به جنبه های دیگر شخصیتی فرزند خود ببرید می توانید با بهترین روانشناسان و متخصصان کودک در مرکز مشاوره کودک صحبت کرده و راهنمایی ها و راهکار های مفید را از روانشناسی کودک دریافت کنید .

 


96/9/6
6:0 ع

تفاوت های بین بیش فعالی و بازیگوشی طبیعی کودکان :

کودکان بیش فعال ؟

آیا کودکمون فقط بازیگوش است ؟

رفتارهای شلوغ کاری در کودکان طبیعی است ؟

چه رفتارهایی در کودکان نشانه بیش فعالی است ؟

کودکان بیش فعال :

بسیاری از خانواده ها کودکانی دارند که پرسر و صدا و هیجانی هستند و والدین بازیگوشی آنها را به اشتباه بیش فعالی می نامند .

روانشناسان متخصص ، بیش فعالی را مشکلات رفتاری و یک اختلال روانپزشکی می دانند که در پسران بیش از دختران شایع است و علت بروز این اختلال بسیار پیچیده است و شامل عواملی همچون ژنتیک ، محیط ، سابقه و شرایط خانوادگی و اجتماعی است .

برخی از مادران در دوره ی بارداری احساس می کنند که حرکات و جنبش های کودک غیرعادی و بیش از حد طبیعی بوده است که این جزئی از عوامل ارثی محسوب می شود .

کودکان بیش فعال معمولا پر تحرک ، حواس پرت ، پرحرف و غیر قابل کنترلند . در خواب تحرکات زیاد و شیطنت های زمان بیداری را دارند و احساس خستگی نمی کنند .

اکثرا آنها در مدرسه با همکلاسی های خود مشکل دارند و در انجام کارها و تکالیف  بی دقت هستند . بسیار می دوند و می پرند .

بسیاری از این کودکان مشکل در تمرکز دارند و اغلب حواس پرت اند . کارهای خطرناک و آسیب زا انجام می دهند.

آیا کودکمان فقط بازیگوش است ؟

تمام شیطنت ها و بازیگوشی در کودکانه نشانگر بیش فعالی در کودک نیست . کودکان بازیگوش معمولا پر انرژی هستند .

روانشناسان و مشاوران متخصص کودک و نوجوان کودکانی که از 2-3 سالگی چند ماه ، دائم بی قراری زیاد حرکتی دارند یا توانایی در انجام حرکات منظم و هماهنگ طولانی مدت را ندارند یا توجه دقیق به جزئیات ندارند و به حرفهای شما گوش نمی دهند بیش فعال می نامند . تمام کارهای کودکان بیش فعال پرسر و صدا است و رعایت نوبت برای آنها سخت است در حالیکه کودکان بازیگوش با اینکه سر و صدای زیادی دارند ولی رفتارشان بیمارگونه و نابهنجار نیست .

رفتارهای شلوغ کاری در کودکان :

کودکان بازیگوش اغلب رفتارهای شلوغ کاری و شیطنت آمیزی مانند کودکان بیش فعال دارند و ممکن است از سر و کله ی همه بالا بروند و مدام وسط حرف شما حرف بزنند و یک جا بند نشوند و اطرافیان به شما بگویند که کودکتان بیش فعال است اما در این شرایط بهتر است بدانید که مشخصه اصلی بیش فعالی : پرتحرکی ، کمبود توجه و در نهایت اعمال تکانه ای مثل (کارهای ناگهانی و غیر قابل پیش بینی ) است . ممکن است کودکان بازیگوش در حین بازی کردن بی توجهی کنند یا حرفهای شما را گوش ندهند ولی حالتهای که منجر به ناهنجاری شود را ندارد ولی کودکان بیش فعال رفتارهای بیمارگونه دارند .

اگر فکر می کنید پرتحرکی ، عدم تمرکز ، حواس پرتی و شیطنت کودک بیش از حد است می توان گفت از دلایل بیش فعالی است و لازم که از یک روانشناس کودک و نوجوان کمک بگیرید و بلافاصله بعداز تشخیص راههای درمانی را انجام دهید . همچنین در صورت عدم دسترسی به مراجعه حضوری می توانید با مرکز مشاوران تلفنی و آنلاین تماس بگیرید و از راهنمایی و مشورت مشاوران و متخصصان روانشناسی برای بهبود رفتار کودکان خود کمک بگیرید .

 


96/9/6
2:0 ع

استقلال طلبی نوجوان


آیا استقلال طلبی نوجوانم طبیعی است ؟


نوجوان در مرحله ای از رشد شخصیت به مستقل شدن تمایل دارد به گونه ای که می خواهد عدم وابستگی خود را به خانواده و اطرافیان نشان دهد . بنابراین در این برهه نوجوان ، به خاطر این تمایلات کمی احساس تنهایی می کند .

استقلال طلبی نوجوان اگر در مسیر درست هدایت شود ، می تواند مزایای زیادی از جمله آمادگی مسئولیت پذیری و ورود به جامعه و همینطور پیدا کردن هویت اصلی او داشته باشد . در این راستا اتفاقا والدین نه تنها نباید جلوی استقلال طلبی نوجوان را بگیرند بلکه باید به او در این مسیر کمک هم کرده و نوجوان را تشویق کنند .

از معایبی که استقلال طلبی نوجوان اگر در مسیر درست نباشد ، ممکن است داشته باشد ؛ این است که نوجوان به طور کامل خود را از خانواده جدا کرده بدین ترتیب که اصلا به حرف والدین گوش نکند ، با دوستان ناباب باشد و در پی آن در مسیر نادرست و معضلات اجتماعی قرار بگیرد .

در هرحال استقلال طلبی نوجوان کاملا نیازی طبیعی است و باید توسط والدین و اطرافیان درک شود . می توانید در عین اینکه بر کارهای او نظارت دارید ، به نوجوان اعتماد کرده و اجازه دهید که انتخاب های آزادانه داشته باشد .

هرگز عقاید و دیدگاههای خود را به نوجوان تحمیل نکنید بلکه اگر راهنمودی هم دارید در قالب پیشنهاد و نظر برای نوجوانتان مطرح کنید . به تصمیم های فرزند نوجوانتان احترام گذاشته و حامی او باشید . بگذارید این را بداند که حتی اگر اشتباه کند شما پشتیبان او هستید . 

باری ، اگر احساس کردید که استقلال طلبی نوجوان بیش از چیزی است که در بالا توضیح داده شد و منجر به مشکلات خانوادگی و یا اجتماعی شده است می توانید با بهترین مشاوران و روانشناسان کودک و نوجوان در مرکز مشاوران هیروو از طریق مشاوره تلفنی و آنلاین به صورت رایگان و غیر از آن مشورت کرده و از خدمات مشاوره بهره مند شوید .


96/9/6
1:0 ع

چگونه چند کودک را همزمان تربیت کنیم ؟

 

نقش والدین در تربیت فرزندان ؟

خواهر و بردار چه تاثیری در خانواده دارند ؟

فاصله سنی کودکان چه نقشی در تربیت آنها دارد ؟

چه مواردی در تربیت ، چند فرزندی مهم است ؟

 

با توجه به شرایط زندگی امروز خیلی از والدین ترجیح می دهند تک فرزند باشند زیرا فرزند بیشتر عامل اضطراب و استرس در آنها می شود . داشتن خواهر و برادر باعث اجتماعی شدن و برقراری روابط می شود و آثار مثبتی دارد.

برای تربیت چندین فرزند چه کنیم ؟

برای تربیت درست فرزندان ، باید آگاهی و آموزش نسبت به وظایف خود ، تعداد فرزندان ، فاصله سنی آنها را توجه کنید و توجه داشته باشید و با آنها مهربان باشید.

روانشناسان بسیاری اظهار می کنند که  نقش پدر و مادر در تربیت فرزندان 11درصد است و نقش خواهر و برادر 33 درصد است . بطور کلی ؛ نقش خواهر و برادر 3 برابر والدین است ..

مواردی که در تربیت چند فرزندی باید رعایت شود :

تعداد و فاصله سنی بین فرزندان :

در زمانی که فاصله سنی فرزندان خیلی کم است حسادت و رقابت در آنها شدید است و اگر این فاصله سنی بیشتر باشد فشار کمتری به وجود می آید . روانشناسان و مشاوران متخصص بهترین فاصله سنی در بین فرزندان 20 تا 35 ماهگی است .

جنسیت فرزند :

جنسیت فرزندان یک امر مهمی است و در شرایطی که فرزند اول دختر باشد بطور معمول از نظر توانایی مغزی دو سال از فرزند پسر جلوتر است  .

اکثر روانشناسان متخصص اظهار می کنند که فرزند اول اگر در یک خانواده عادی باشد کمتر مستعد آسیب قرار می گیرد . در شرایطی که خانواده دارای 3 فرزند است بیشتر نیروها روی فرزند سوم است و فرزند دوم بیشترین فشار روانی را خواهند داشت که بهتر است نوع رابطه بین آنها را کنترل کنید .

نقش فرزندان :

در خانواده هایی که چند فرزند دارند ؛ معمولا فرزندان آخر توجه شان در دست یابی به قدرت و انجام دادن بسیاری از کارها است و اغلب بیش از همه ، به والدین نزدیک می شوند و فرزندان اول نسبت آنها کمتر حسادت می کنند .

با داشتن چند فرزند ؛ هزینه ، وقت و انرژی بزرگ کردن چند فرزند ، کمتر از یک فرزند خواهد بود . داشتن یک فرزند شما را وادار می کند که علاوه براینکه وقت بیشتری بگذارید و به کارهای خود نرسید در زمانی که کودک از شما چیزی را درخواست می کند بلافاصله خواسته او را قبول کنید و انجام دهید ولی اگر دارای خواهر یا برادری باشد نیازی نیست شما تمام وقت خود را در اختیار او بگذارید .

زمانی که فرزند اول با قدرت در خانواده است و با آمدن فرزند دوم قدرتش متزلزل می شود حسادت در او پدیدار می شود و برخورد والدین در کم یا زیاد شدن حسادت بین آنها نقش بسزایی دارند . 

سعی کنید به اعتراضات فرزندان خود توجه کنید و زمانی که بین فرزندان اختلاف است بین آنها مدیریت کنید و از احساس حسادت در آنها ، رقابت ، بحث و جدل بین فرزندان جلوگیری کنید و سعی کنید به خوبی این فضا را مدیریت کنند و تعامل را بین فرزندان برقرار کنند و مانع حسادت آنها شوند .

سعی نکنید فرزندان خود را از هم دور کنید . بسیاری از والدین با تصور اینکه ممکن است به هم آسیب برسانند از هم دورشان می کنند که این کار به هیچ وجه درست نیست و مادر باید ، نوع ارتباط را مدیریت کند .  تربیت مهمترین مسئولیت پدر و مادر نسبت به فرزند است .

با توجه به موارد گفته شد در جهت تربیت درست فرزندان و مدیریت بهتر بین آنها ، و یا در شرایطی که روابط بین کودکان نابسامان و آشفته است و مشکلاتی دارند بهتر است جهت بهبود روابط بین آنها با یک متخصص روانشناس یا مشاوران کودک و نوجوان مراجعه کنید و در شرایطی که دسترسی و وقتی برای مراجعه حضوری نداشتید می توانید به مرکز مشاوران تلفنی و آنلاین تماس بگیرید و از مشاوران و روانشناسان متخصص راهنمایی بگیرید .


96/9/5
1:0 ع

تاثیر مرگ مادر برکودک :

پس از مرگ مادر ، چگونه با کودک رفتار کنیم ؟

مرگ مادر چه تاثیر در کودک می گذارد ؟

چگونه با کودکی که والد خود را از دست داده برخورد کنیم ؟

با مواجه شدن با این شرایط چه باید کنیم ؟

مرگ مادر :

مرگ عامل فشار و استرس است که اگر با مرگ مادر یا پدر همراه شود ، از سخت ترین حوادثی است که در آینده کودک تاثیر می گذارد که در این شرایط کودک باید حمایت  شود و اتفاقات را در حد فهم کودک توضیح دهیم .کودکان تا قبل از دبستان ، مرگ را قابل برگشت می دانند و تصوری ندارند .

با مرگ مادر در قدم اول ؛ باید خاتمه زندگی را توضیح دهید و به او بگویید که مادر نمی تواند کارهایی که انجام می داد را انجام دهد زیرا مرده است و ما هم دیگر نمی توانیم آنها را ببینیم و مسلما رابطه ای که داشتیم را از دست خواهیم داد .

بطور طبیعی کودکی که در تمام وقت مادر او را در آغوش می گرفته و از او مراقبت می کرده و در تمام کارها همراه او بوده است و به کودک غذا یا هدیه میداده ، که با نبود مادر ، کودک احساس دلتنگی می کند و آن احساس امنیت را نسبت به دنیا از دست می دهد و بیشتر تمرکز می کند که چگونه مراقبت می شود .

مشخصا کودکان پیش دبستانی 4تا6 ساله نیز قادر به درک کردن و آگاهی از رفتار خود نیستند و نمی توانند احساسات و هیجانات خودشان را کنترل کنند و فقط می داند که هرفردی با فرد دیگر تفاوت دارد .

کودک در این سن بطور واضح درباره مرگ مادرش دچار فقدان ،افسردگی ، شوک عاطفی و حالتی بهت زده می شود . بااینکه کودک مرگ را جدایی می داند ولی بر رفتار اعضای خانواده و دیگران که مراقبش هست تمرکز دارد و  بازخورد میگیرند .

احساس کودکان زیر سه سال به خودشان ، براساس آن توجهی است که ما به آنها می دهیم . کودکان نیاز دارن که از آنها مراقبت شود آنها درک اینرا ندارند که والدین اگر فوت می شوند داوطلبانه و به خواست خودشان نیست که باید به او توضیح دهید .

کودکی که والد خود را از دست می دهد هنوز این اتفاق را باور نکرده است و در مرحله ناباروری است ولی در آخر بعد از یک تا دو سال خود را سازگار می کند .

مرگ مادر چه تاثیری بر کودک می گذارد ؟

آشفتگی روانی یکی از مهمترین اثرات مرگ والدین که با اندوه ، اضطراب و استرس همراه است که با وجود پدر یا مادر بازمانده ، کودک بهتر با این آشفتگی کنار می آید . اغلب کودکان در این شرایط از نزدیکان خود به سختی جدا می شوند و در بدترین حالت کودک همیشه احساس درد یا فقدان را لمس می کند و عزت نفس ندارد که در دختران موجب افزایش افسردگی و در پسران احساس استقلال می شود .

از اثرات دیگر می توان گفت مرگ زودهنگام در میان کودکانی که پدر و مادر آنها به جای مرگ طبیعی با عوامل غیر طبیعی مردند بیشتر است . گاهی نیز موجب خودکشی خواهد شد .

چگونه با کودکی که والد خود را از دست داده برخورد کنیم ؟

کودک را در انتظار نگذارید و به هیچ عنوان نگویید که (مادر یا پدر) آدم خوبی بوده است و به سفر یا به بهشت رفته است ؛ چراکه کودک تصور می کند که آدمهای خوب میمرند و این میل به خودکشی را در او شکل می دهد .

به او مسئولیت سنگینی ندهید ؛ این کار بار هیجانی نامطلوبی دارد .

به کودکی که 9سال به بالا است اجازه دهید که در مراسم سوگواری شرکت کند و احساساتش را بروز دهد .

با او درباره ی اتفاقی که رخ داده صحبت کنید و به او توضیح دهید که چی شده است و در این شرایط تصمیمات مهمی نگیرید . بطور مثال : خانه را عوض نکنید و وسایل فرد مرده را از بین نبرید که این عاملی برای عقده ای شدن کودک می شود در عوض به او احساس امنیت و توجه دهید یا یک یاد بود از متوفی به کودک بدهید و او را تنها نگذارید .

با کودکی که والد خود را از دست داده است چه باید کنیم ؟

 به کودک تعریف ساده ای از مرگ دهید و او را به خیال پردازی نندازید و اجازه دهید با واقعیت روبه رو شود و به او اطلاعات غلطی ندهید .

مرگ را برای کودک مبهم نکید و مراقب کلماتی که بکار می برید باشید و سعی کنید مشکلات را بزرگ جلوه ندهید و از گفتن خاطرات بد بپرهیزید .

گریه کردن در مقابل کودک نباید بصورت هیجانی و وحشتناک باشد .

در چنین شرایطی سعی کنید کودک را بیشتر مورد توجه و حمایت قرار دهید و اگر علائم افسردگی یا رفتارهای نامطلوب در کودک مشاهده کردید لازم است که به یک متخصص روانشناس یا مشاوره کودک مراجعه کنید و در صورت نیاز سریع و عدم دسترسی می توانید با مرکز مشاوران تلفنی و آنلاین تماس بگیرید .


96/9/4
5:0 ع

بلوغ زودرس

بلوغ زودرس چه نشانه هایی دارد و از چه سنی شروع می شود ؟

بلوغ زودرس بر اثر غیر طبیعی بودن چند غده در بدن و پس از آن ترشح هورمون هایی در بدن به وجود می آید که در اکثر موارد ، رشد و بلوغ در دستگاه تناسلی نمایان می شود .

بلوغ زودرس در یک کودک خیلی زودتر از حد انتظار رخ می دهد این در حالی است که هیچ عیب و ایرادی در کودک وجود ندارد ؛ بدین ترتیب است که مثلا در دختران هفت یا هشت ساله و یاد حتی نه ساله ممکن است پستان ها جوانه بزند و مقداری موی شرمگاهی نمایان شود .

سن بلوغ زودرس

از آنجا که به طور کلی مسیر رشد در پسر ها دیر تر از دخترهاست به مثابه ی آن بلوغ زودرس نیز کمی دیرتر اتفاق می افتد بنابراین سن بلوغ زودرس در پسران حدودا ده سالگی است و در دختران حدود هشت و هشت و نیم سالگی .

 با این حال اگر بلوغ در فرزند پسر یا دخترتان خیلی زودتر از این سنین رخ داد حتما و الزاما به  پزشک مراجعه کرده و پیگیری های لازم را انجام دهید .

آنچه که در بلوغ زودرس حائز اهمیت است مساله ی سرعت رشد و جهش رشدی برای کودک و وارد شدن یکدفعه ای به دوران نوجوانی است و در این بین تطابق روانی نوجوان با وضعیت موجود مطرح است .  چراکه نوجوان پس از این تغییرات خود را با بقیه همسالان متفاوت می بیند و در بسیار ی موارد ممکن است از جمع دوستان طرد شده و کنار گذاشته شود .

تفاوت بلوغ زودرس در دختران و پسران

معمولا بچه هایی که دچار بلوغ زودرس می شوند به حمایت بیشتری احتیاج دارند و این حمایت کردن برای دختران و پسران متفاوت است چرا که نوع  بلوغ زودرس در آن ها نیز متفاوت می باشد . پسر ها معمولا به این مساله بیشتر افتخار می کنند چرا که فکر می کنند نسبت به همسالان خود قوی ترند و از نظر خصوصیات جنسی کاملتر از بقیه ی پسر ها هستند .

در مجموع بلوغ زودرس علاوه بر اینکه می تواند عارضه ها و مسائلی را به دنبال داشته باشد می تواند برای بعضی نوجوان ها خطر ساز نیز باشد بدین ترتیب که ممکن است توسط نوجوان های مسن تر و یا افراد بالغ مورد سو استفاده جنسی قرار بگیرند .

کودکان و نوجوانانی که درگیر بلوغ زود رس می شوند ، در اکثر موارد نمی توانند به تنهایی با این موقعیت خود را وفق بدهند بنابراین به کمک وراهنمایی خانواده و والدین نیاز دارند و به دنبال آن شما والدین می توانید از راهنمایی های مفید روانشناسان و مشاوران متخصص مرکز مشاوران هیروو از طریق مشاوره تلفنی و آنلاین ، بهره مند شوید .


96/9/4
3:0 ع

مشاوره و روانشناسی نوجوانان پسر :

والدین باید زمان رشد کودکان و رسیدن به بلوغ آنها را مد نظر داشته باشند و تفاوتها را درک کنند و تصور نکنند که همیشه همان کودک است با همان روحیات کودکی ؛ چراکه تصور غلطی است و این می تواند عامل بسیار مهمی برای مشکلات روانی و رفتاری نوجوانان شود .

در مورد نوجوانان پسر این مسائل بیشتر است و با توجه به روحیات و نیازهای متفاوت معمولا نوجوانان پسر دچار چالش بیشتری با والدین خود می شوند که این حس شدیدتر به استقلال طلبی پسران مربوط است .

تفاوت نوجوانان دختر و پسر :

احساس ها و نیازها در دختران و پسران متفاوت است . تفاوت رفتاری نوجوانان پسر و دختر در ارضای نیاز به جلب توجه است و نوجوانان پسر معمولا با قدرت نمایی و ریسک کردن در فعالیت های متفاوت به این نیاز پاسخ می دهند و در مقابل دختران نوجوان معمولا با آراستن خود و رفتارهای دیگر این را بروز می دهند و مشاوره روانشناسی نوجوانان به این امر واقف هستند و می توانید با آنها مشورت کنید .

مشکلات روحی نوجوانان پسر :

پرخاشگری یکی از مشکلات روحی نوجوانی در پسران است که اگر از سوی والدین کنترل نشده باشد قطعا عامل مهمی در به وجود آمدن بسیاری دیگر از مشکلات خواهد شد .

ناگفته نماند که افسردگی نوجوانان امر مهمی است که ممکن است برای بسیاری از والدین این موضوع قابل توجه نباشد و فقط پرخاشگری و بیش فعالی امر مهمی برای والدین باشد ولی بهتر است که بدانید افسردگی نیز مسئله ی مهمی است و در اکثر نوجوانان شایع است .

در نظر داشته باشید که همه رفتارهای نوجوانان مشکلات رفتاری نیست و شما با مشاهده مواردی که گفته شد می توانید جهت بهبود و اطلاع در این مورد به یک متخصص روانشناس  یا مشاوران کودک و نوجوان مراجعه کنید و یا از طریق مشاوران تلفنی و آنلاین اطلاعاتی را دراین خصوص کسب کنید .


96/9/4
12:0 ع

بلوغ دیررس در نوجوانان

نشانه های بلوغ دیررس چیست ؟

تفاوت بلوغ دیررس در دختران و پسران ؟

بلوغ دیررس پدیده ای است که در میان نوجوانان کم و بیش شایع بوده ، بدین صورت که از جهش رشدی همسالان خود عقب می می مانند و در بسیار موارد این تاخیر باعث نگرانی و اضطراب نوجوان ها می شود که در میان دختران و پسران متفاوت است .

تاخیر بلوغ از نظر پزشکان

پزشکان بر اینکه دقیقا  چه سنی شامل تاخیر در بلوغ می شود ، اتفاق نظر ندارند ولی به طور معمول در دختران از 13 سالگی پستان ها جوانه می زند و در پسران در 13 و نیم سالگی بیضه ها شروع به رشد خواهند کرد و اگر از این سن ، در این تغییرات  رشدی ، تاخیری بیفتد جزء بلوغ دیررس به حساب می آید .

از عواملی که ممکن است باعث بلوغ دیررس شود عامل وراثت است . یعنی بعضا در خود نوجوان هیچ عیب و اشکالی وجود ندارد . بنابراین نگران نباشید و فقط پزشک را در روند بلوغ نوجوان خود ، درجریان بگذارید .

در این بین نقش والدین و خانواده به عنوان اطرافیان نوجوانان بسیار حائز اهمیت است . به نوجوان خود کمک کنید تا بتواند بهتر با این پدیده کنار بیاید . مثلا به جای اینکه به او فشار بیاورید که حتما با همسالان بالغش فوتبال بازی کند بهتر است او را تشویق کنید که مثلا به سمت ورزش شنا و یا دویدن برود و پس از اینکه روند رشد خود را کامل کرد ، خودش انتخاب کند که چه ورزشی بکند .

بلوغ دیررس در پسران :

بلوغ دیررس در پسران کاملا متفاوت با دختران است و پزشکان در اکثر موارد ، نوجوانی را مورد درمان قرار خواهند داد که نشانه های اولیه ی بلوغ به صورت خیلی ریز و کوچک دراو رخ داده باشد و این حداقل در آستانه ی 14 سالگی پسران است .

معمولا برای این نوجوان هورمون های مردانه ای تزریق می شود که باعث بزرگتر شدن بیضه ها و موی شرمگاهی در پسران شده و بدین ترتیب ممکن است نوجوان نسبت به همسالان خود ریزچثه تر به نظر بیاید اما موی شرمگاهی و دستگاه تناسلی وی بالغتر است و این نشانه ای از مردانگی برای او خواهد بود که باعث افزایش اعتماد به نفس و احساس قدرت در او می شود .

بلوغ دیررس در دختران

معمولا سازگاری دختران با پدیده ی بلوغ دیررس نسبت به پسران بیشتراست ، چرا که رشد دختران زودتر از پسران اتفاق می افتد . مساله ای که در بلوغ دیررس خیلی مهم است ، مساله ی قد است که معمولا به دختران به خاطر کوتاهی قد و کوچک بودن دید منفی وجود ندارد و یا بسیار کمتر از پسر های کوچک و کوتاهی قد در پسران است .

همانطور که در بالاتر گفتیم وجود والدین در این موقعیت ها در کنار نوجوانان اهمیت زیادی دارد ، با این حال می توانید با بهترین مشاوران و روانشناسان کودک و نوجوان  به صورت مشاوره تلفنی و آنلاین در مرکز مشاوران هیروو مشورت کرده و راهنمایی های مفید را کسب کنید .


مشخصات مدیر وبلاگ
 
لوگوی وبلاگ
 

عناوین یادداشتهای وبلاگ
خبر مایه
بایگانی
 
لینک‌های روزانه
 
صفحه‌های دیگر
دسته بندی موضوعی
 
مشاوران هیروو ، مشاوره تلفنی ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره آنلاین ، بهترین دکتر روانشناس ، دکتر روانشناس کودک ، روانشناسی کودک ، مشاوران هیروو-مشاوره روانشناسی-مشاوره آنلاین-روانشناسی کودک-مشاو ، روانشناسی نوجوان ، روانشناسی کودک ، مشاوره تلفنی ، مشاوره روانشناسی ، مشاوران هیروو ، روانشناسی کودک و نوجوان ، مرکز مشاوره تهران ، مشاور نوجوان ، مشاور نوجوان خوب در تهران ، مشاور نوجوانان ، روانشناسی و مشاوره نوجوانان , مشاوره نوجوانان جوانان , مشاوره را ، مشاوران هیروو-مشاوره روانشناسی-مشاوره آنلاین-روانشناسی ازدواج-مش ، مشاوران هیروو-مشاوره روانشناسی-مشاوره آنلاین-روانشناسی نوجوان-مش ، مشاوران هیروو-مشاوره آنلاین-مشاوره تلفنی-مشاوره روانشناسی-بهترین ، مشاوره خانواده ، مشاوره تلفنی کودک ، مشاوران هیروو-مشاوره روانشناسی-مشاوره تلفنی-مشاوره آنلاین-بهترین ، مشاوران هیروو-مشاوره روانشناسی-مشاوره آنلاین-روانشناسی-مشاوره تل ، روانشناسی ازدواج ، مشاوره کودک ، مشاوره کودک تلفنی ، مشاوره کودک تلفنی رایگان ، مشاوره کودکان تلفنی ، مشاوره کودکان روانشناس نوجوانان مشاوره تلفنی کودک مشاوره آنلاین ، مشکلات کودکان ترسو ، نقش قصه گویی در سلامت روان کودک, قصه گویی , داستان کودک, مهارت ا ، نهنگ آبی ، نهنگ آبی آهن ، نهنگ آبی اصفهان ، نهنگ آبی ایران ، نهنگ آبی به انگلیسی ، نهنگ آبی چیست ، نهنگ آبی دانلود ، نهنگ آبی در ایران ، نوجوان ، نوجوان , افسردگی , افسردگی نوجوان ,درمان افسردگی نوجوان ,اهمیت ا ، نوجوان ,بلوغ ,بلوغ دیررس ,تاخیر در بلوغ ,نشانه های بلوغ ,وراثت , ، نوجوان ,دوران نوجوانی ,استقلال طلبی ,هویت نوجوان ,رشد شخصیت نوجو ، نوجوان ,فشار های روانی ,تاثیر فشار های روانی بر نوجوان ,فشار های ، نوجوان ,فضای مجازی ,تاثیر شبکه های اجتماعی بر نوجوانان , شبکه ها ، نوجوان ,میل جنسی ,نوجوانی ,میل جنسی در دوران جنسی ,مسائل جنسی ,ن ، نوجوان کیست ؟ ، نوجوان,احساسات نوجوان,گوش دادن به حرف های نوجوان,احترام گذاشتن ب ، نوجوانان باهدف ، نوجوانی ، نوجوانی ,دوره ی نوجوانی ,مسائل مربوط به نوجوان ,مراجعه به روانشن ، هورومون دختران ، هوش کودکان ، هویت جنسیتی ، هویت جنسیتی چیست؟ ، ویژگی دختران ، کراتینه برزیلی ، کراتینه مو ، کنترل خشم نوجوان ، کنترل خشم نوجوانان ، کنترل خشم والدین ، کنترل عصبانیت در نوجوانی ، کنترل عصبانیت والدین ، کنجکاوی های جنسی کودکان ,تربیت جنسی کودکان ,رفتار مناسب با سوالا ، کودک ، کودک ,بیش فعالی ,کودکان بیش فعال ,درمان بیش فعالی کودکان , اختلا ، کودک ,حرف زدن کودک با خودش ,زبان باز کردن کودک ,رشد کودک ,گفتار ، کودک ,دستور دادن ,چگونه دستور دهیم ؟ , چگونه به کودک دستور دهیم ، کودک ,دیر حرف زدن کودک ,لکنت زبان در کودکان ,رشد زبان کودکان ,گف ، کودک ,رابطه ی زناشویی ,انحرافات اخلاقی ,مشکلات روانی کودک ,اضطرا ، کودک ,نقاشی کردن ,تفسیر کردن نقاشی کودک ,روانشاسی بالینی - روانش ، کودک ,نوجوان ,بازی های کامپیوتری ,اعتیاد به بازی های کامپیوتری و ، کودک ,یادگیری کودک ,سن یادگیری زبان دوم ,کودک دو زباه ,مشاوره کو ، کودک ,کم حرفی کودکان ,افسردگی ,دلایل کم حرفی کودک ,روانشناس کودک ، کودک آزاری چیست؟,کودک آزاری مخفی,کودک آزاری فیزیکی,وظایف والدین ، کودک باهوش ، کودک باهوش 2 ساله ، کودک باهوش 3 ساله ، کودک باهوش ایرانی ، کودک باهوش در بارداری ، کودک باهوش من ، کودک باهوش یک ساله ، کودک باهوش-کودک باهوش من-کودک باهوش در بارداری-کودک باهوش 2 ساله ، کودک بیش فعال ، کودک بیش فعال ,کودک بازیگوش ,تمرکز ,رفتار ناهنجار ,رفتار بیمارگو ، کودک بیش فعال چگونه است ، کودک بیش فعال چه کودکی ، کودک بیش فعال چیست ، کودک بیش فعال درمان ، کودک بیش فعال کیست؟ ، کودک طلاق ، کودک و طلاق والدین ، کودک کم رو,کودکان کم رو و خجالتی,کودک و کم رویی,درمان کودکان کم ، کودکان ، کودکان افغان ، کودکان بی سرپرست ، کودکان بیش فعال ، کودکان پروانه ای ، کودکان خیابانی ، کودکان طلاق ، کودکان طلاق عاطفی ، کودکانه ، روانشناسی تلفنی کودک , مشاوره تلفنی رایگان روانشناسی کودک , مشاو ، روانشناسی خانواده ، روانشناسی خانواده-مشاوره تلفنی-مشاوره روانشناسی-مشاوران هیروو ، روانشناسان کودک و نوجوان ، روانشناسی نوجوانان ، راههای ایجاد انگیزه ، روان شناسی کودک ، روانشناس تهران ، روانشناس کودک ، روانشناس کودک در تهران ، روانشناس کودک در شرق تهران ، روانشناس کودک در غرب تهران ، روانشناس کودک, مشاوره کودک, مشاوره تلفنی کودک, مشاوره کودکان, مر ، روانشناس کودکان ، ,از شیر گرفتن بچه ,از شیر گرفتن کودک در شب, غذای کمکی نوزاد ,شیر ، p ، آثار دلبستگی به پدر ، آموزش کراتینه مو ، احترام به نوجوان ، احترام به نوجوانان ، احترام به نوجوانان,احترام به نوجوان,احترام به والدین در نوجوانان ، احترام به والدین در نوجوانان ، اختلال ,اضطراب ,اختلال های اضطرابی ,اضطراب اجتماعی ,اختلال وحشت ، اختلال دیررس ، اختلال نعوظ ، اختلال هویت جنسیتی ، اختلال,اضطراب,اختلال اضطراب اجتماعی,ترس,طرد شدن,تحقر شدن,نشانه ه ، ارتباط موثر والدین با فرزندان ,برقراری ارتباط موثر فرزندان با وا ، اضطراب کودکان ، اضطراب کودکان pdf ، اضطراب کودکان اسپنس ، اضطراب کودکان پیش دبستانی ، اضطراب کودکان دبستا ، اضطراب کودکان در مدرسه ، اعتیاد ,اعتیاد والدین ,افراد مبتلا به اعتیاد ,تاثیر اعتیاد والدی ، افسردگی نوجوانان ، انجام تکالیف مدارس ، انزال ، انگیزه نوجوانان ، اوتیسم,اوتیسم در ایران,اوتیسم در نوزادان,اوتیسم خفیف,اوتیسم خفیف ، بازی درمانی کودک, بازی درمانی , سلامت روان, درمان افسردگی, درمان ، بلوغ زودرس , خصوصیات جنسی, بلوغ زودرس چه نشانه هایی دارد, سن بلو ، بهترین روانشناس نوجوان ، بهرین روانشناس تهران ، بیش فعالی کودک ، بیش فعالی کودک 2 ساله ، بیش فعالی کودکان ، بیش فعالی کودکان ابتدایی ، بیش فعالی کودکان چیست؟ ، پرسشنامه هویت جنسیتی ، تربیت کودک طلاق ، تربیت کودکمشاوره کودک,مشاوره کودک تلفنی,مشاوره کودک و نوجوان,مشا ، ترس از بی خوابی ، ترس از تاریکی ، ترس از مدرسه,ترس از مدرسه pdf,ترس از مدرسه چیست,ترس از مدرسه در ، ترس کودکان ، تفاوت دختران و پسران ، چگونگی دلبستگی های شدید ، چند فرزند , اضطراب ,استرس ,نقش والدین ,نقش خواهر و برادر , تربیت ، حق تحصیل کودکان ، خودکشی نوجوان ، خودکشی نوجوان 13 ساله ، خودکشی نوجوانان ، خودکشی نوجوانان در ایران ، خودکشی نوجوانان نهنگ آبی ، دردسرهای باهوش بودن ، درمان اختلال هویت جنسیتی ، درمان اوتیسم ، درمان اوتیسم با هیپنوتیزم ، درمان اوتیسم خفیف ، درمان اوتیسم در بزرگسالان ، درمان اوتیسم در طب سنتی ، دعوای والدین ,تاثیر دعوای والدین بر کودکان ,الگوپذیری کودکان از ، دلایل دعوا در مدرسه ,مدرسه پسرانه ,مدرسه دخترانه ,کتک زدن ,کتک خ ، دلبستگی شدید ، دلبستگی مطلوب ، دوران کودکی ,دوران نوجوانی ,کودک ,نوجوان ,بلوغ ,پسر ,دخترروانشنا ، مشاوران هیروو-مشاوره روانشناسی-مشاوره آنلاین-مشاوره تلفنی-روانشن ، مشاوران هیروو-مشاوره روانشناسی-مشاوره تلفنی-روانشناسی کودک ، مشاوره ، مشاوره روانشناسی-روانشناسی ازدواج-مشاوره تلفنی-مشاوران هیروو ، مشاوره کودک تلفنی ، مشاوره نوجوان - مشاوره با نوجوانان - مشاوره نوجوانان - مشاور نوج ، مشاوره نوجوان و جوانان , مشاوره و نوجوانان , مرکز مشاوره نوجوانا ، مشاوره نوجوانان و جوانان , مشاور برای نوجوان , مشاوره با نوجوانا ، مشاوره و روانشناسی کودک , مراکز مشاوره کودک , مشاوره کودک تلگرام ، مشاوره ی تلفنی کودک ، مشاوره تلفنی کودک رایگان ، مشاوره تلفنی کودک مشهد ، مشاوره تلفنی کودک و نوجوان ، مشاوره تلفنی کودکان رایگان ، مشاوره تلفنی-مشاوره روانشناسی-مشاوران هیروو-روانشناسی خانواده ، مشاوره روان شناسی کودکان,مشاوره روان شناسی کودک,مشاوره و روان شن ، مشاوران هیروو-مشاوره آنلاین-مشاوره تلفنی-مشاوره روانشناسی-روانشن ، مشاوران هیروو-مشاوره تلفنی-مشاوره روانشناسی-روانشناسی ازدواج ، مشاوران هیروو-مشاوره تلفنی-مشاوره روانشناسی-روانشناسی خانواده ، مشاوران هیروو-مشاوره تلفنی-مشاوره روانشناسی-روانشناسی نوجوان ، مشاوران هیروو-مشاوره تلفنی-مشاوره روانشناسی-روانشناسی کودک ، مشاور کودک تلفنی ، روانشناسی کودک ,روانشناس متخصص کودک و نوجوان ,لزوم مشاوره با مشا ، روانشناسی کودک طلاق ، مشاور نوجوان در تهران ، مشاور نوجوان در کرج ، مشاور نوجوان کرج ، روانشناسی کودک-روانشناسی کودکان-روانشناسی کودک 5 ساله-روانشناسی ، زلزله ,کرمانشاه ,حادثه ,استرس ,اضطراب ,درمان استرس ,درمان اضطراب ، شامپو ، شاوره تلفنی کودک ، فروش لوازم آرایشی ، فروشگاه لوازم آرایشی ، فصل امتحانات کودکان و نوجوانان ,تغذیه مناسب فصل امتحانات ,تغذیه ، فواید کراتینه مو ، قیمت سوله - ساخت سوله دامداری - سوله دست دوم ، گریه کودک, گریه شدید کودک, گریه کردن کودک, آرام کردن کودک, راهنم ، لوازم آرایشی ، محرومیت از تحصیل ، محصولات فوراور برای پوست و مو،درمان ریزش مو،بهترین ضد آفتاب ،ضد ، مرگ مادر , احساس فقدان ,شوک عاطفی ,مراقبت ,توجه ,احساس امنیت, رو ، مرکز روان ، مرکز مشاوره ،
لوگوی دوستان
 
دوستان
 

ترجمه از وردپرس به پارسی بلاگ توسط تیم پارسی بلاگ